CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Турска икономика-14.10.08

Турските авиолинии ще купуват нови самолети
14 октомври 2008 | 15:03 | Агенция "Фокус"
Истанбул. Турските авиолинии ще получат оферти от “Боинг” и от “Еърбъс” за закупуване на 35 самолета с един коридор между редовете седалки и 70 самолета с два коридора, пише днес вестник “Хюриет”. Това е в изпълнение на взетото преди известно време решение от Управителния съвет на турските авиолинии за попълване на самолетния парк през периода 2009-2023 г. с 35 самолета с един коридор, като за 25 решението е категорично, а другите 10 са опция и 70 самолета с два коридора, от които 50 категорично ще бъдат закупени.
При търговете ще бъдат оценявани самолети за къси и средни разстояния на фирмите “Еърбъс” /моделите 320, 330 и 350/ и на “Боинг” /моделите 737, NG, 777 и 787/.


С повече от 60% е намалял бюджетният дефицит на Турция през последните 9 месеца
14 октомври 2008 | 14:26 | Агенция "Фокус"
Анкара. През периода януари-септември бюджетният дефицит на Турция е намалял с 60,4% в сравнение със същия период през 2007 г. и в края на септември 2008 г. възлиза на 4,816 милиарда турски лири /около 5 милиарда лева/, предава информационната агенция АНКА. През периода януари-септември 2008 г. бюджетните разходи са се увеличили със 7,5%, а бюджетните приходи – с 13,3% в сравнение с периода януари-септември 2007 г. Увеличението на приходите само от данъци е в размер на 14%, а нарастването на бюджетните разходи, извън лихвите, възлиза на 11,6%. Това означава, че през първите 9 месеца на тази година приходите от данъци в бюджета са повече, отколкото бюджетните разходи извън заплащаните лихви, посочва агенцията.

Турция ще бъде повлияна в минимална степен от световната финансова криза, каза Реджеп Тайип Ердоган
14 октомври 2008 | 13:20 | Агенция "Фокус"
Анкара. Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган заяви, че страните с развиващи се икономики, към които спада и Турция, непременно ще бъдат засегнати от вълната на глобалната финансова криза, но това ще бъде в минимална степен, предава Анадолската агенция. В изказване на семинар в Анкара в рамките на 11-та седмица на външната търговия Ердоган използва по този повод следния израз: “Днес се намираме в много по-добро положение от повечето развити страни във финансовата и в банкова област. Аз се надявам, че и износът ни няма да бъде повлиян в особена степен от този процес. Този процес може да се превърне и в една възможност. За това казвам, че ако Турция продължи да се държи разумно и решително, този процес може да се превърне в предимство за нея ”.


Проект за прехвърляне на финансови средства от чужбина в Турция без разследване обсъжда турският кабинет
14 октомври 2008 | 12:49 | Агенция "Фокус"
Анкара. В срок от три месеца онези лица, които имат спестявания в чужди банки и в чужбина, ще могат да пренесат парите си в Турция с оглед на сигурност в обстановката на глобалната финансова криза, съобщава телевизионният канал Си Ен Ен Тюрк. Тази седмица турското правителство ще разглежда законопроект, който е една мярка срещу икономическата и финансовата криза в света. Според проекта няма да се прави проучване за произхода на парите, които чрез банки или куфари ще дойдат в Турция. При обявяването на парите пред определената банка ще се плаща само символична такса. В него проекта изрично ще има клауза, която постановява, че произходът на парите няма да бъде разследван. За лицата и организациите, които ще прехвърлят парите си в Турция, ще бъде даден определен срок. Според високопоставени турски бюрократи размера на спестяванията на турски вложители в чужбина е между 80 и 100 милиарда долара. Дори да не дойдат финансови потоци в такъв размер, все пак ще има сериозен приток на финансови средства, сочат специалисти. По думите на турския бюрократ една от целите на законопроекта е намаляването на бюджетния дефицит, посочва телевизията.

РФИ: Уникален ж.п. тунел ще свързва Европа и Азия до 2012 г.

14 октомври 2008 | 10:12 | Агенция "Фокус"
Истанбул. Уникален железопътен тунел ще свързва Европа и Азия или по-точно европейската и азиатска част на Истанбул чрез разклонение на метрото. Тунелът е частично готов. За да види докъде е стигнал строежът, турският министър-председател Реджеп Тайип Ердоган си позволи кратка разходка пеша из тунела.
Жером Бастион от РФИ с анализ на събитието: “Дълъг километър и половина, предишният подобен тунел, изграден с помощта на японците, бе на дълбочина от 40-на метра под морското равнище. Този път дълбочината е 60 метра под морското равнище, а тунелът е дълъг около километър и свързва Европа с Азия и съответно Азия с Европа. Именно такава разходка си позволи премиерът на Турция Реджеп Тайип Ердоган. Лидерът на турското правителство бе впечатлен и развълнуван, затова прекоси тунела и в двете посоки. На излизане, изказа възхищението си от твърде дългата железопътна линия, която трябва да свързва Лондон с Пекин. Прочутият Ориент Експрес, идващ от Великобритания, навремето е трябвало да бъде свалян от релси вагон по вагон, натоварен на ферибот, който да прекоси Босфора и след това отново монтиран върху релси, за да продължи пътя си до Багдад. Сега, железопътните релси продължават до Китай. Това е символ на технологичното развитие и подобряването на комуникациите. В Истанбул става въпрос само за една малка част от метрото, но пък тя позволява да стигнеш от единия на другия бряг само за пет минути и то не пеша. За съжаление този подводен тунел няма да реши проблемите със задръстването в града. Вече се говори за откриването на втори подобен тунел, който ще се използва само от автомобили. На Босфора има вече два моста, скоро ще бъде изграден и трети. Въпреки това движението си остава затруднено. Във всеки случай, подводният тунел значително ще облекчи придвижването на онези, които не използват личните си автомобили. Вече има много метро и трамвайни линии и в двете посоки, които обаче не са свързани помежду си. Относно датата, на която трябва да приключат строителните работи министър-председателя Ердоган спомена едно-единствено изречение: “Да се надяваме да няма повече закъснения”. Първоначално бе предвидено тунелът да бъде пуснат в края на 2009 г., но работата се забави, заради археологическите открития. Това лято бяха намерени и човешки останки, датиращи на 6500 години преди новата ера. И така, краят на строителните работи е предвиден за не по-рано от 2012 г.”